BÖKÖ is back

Moderni monimediakampanja, jossa yhdistyivät suomalainen brändi, loistava tuote ja mainoskasvon oma kädenjälki.
Luovaa, strategista, ilmiömäistä ja etenkin tuloksellista.

Vuonna 2022 julkaistu BÖKÖ pisti sekä Hesen ravintolat että sosiaalisen median hyvällä tavalla sekaisin. Vaikka jotain tällaista uskallettiin hieman arvailla, ei BÖKÖn menestys ollut mikään itsestään selvyys. Suosio löi kuitenkin kaikki ällikällä ja kampanjan erinomaiset tulokset suorastaan vaativat lisää BÖKÖ-löylyä. Ja sitä laitettiin!

Hesburger on asettanut tavoitteekseen, että vuoteen 2030 mennessä vähintään puolet sen myymistä tuotteista on lihattomia. Asiakkaat olivat myös kovasti toivoneet BÖKÖstä kasvisversiota. Näin ollen laskutoimitus ei ollut kovinkaan vaikea: oli tehtävä VEKEBÖKÖ ja pyrkiä luomaan sen ympärille vähintään viime kampanjan tasoinen kokonaisuus sekä ilmiön että tulosten kannalta.

Lähtökohta & tavoite

Kohderyhmä

Hesburgerin kohderyhmä on laaja. VEKEBÖKÖ-kampanjan yhteydessä keskityttiin erityisesti nuoriin ja nuoriin aikuisiin, jotka kuluttavat Hesburgerin tuotteita.

Kampanjamateriaaleissa pääpaino pyöri VEKEBÖKÖN ympärillä, mutta samanaikaisesti oli tarkoitus tarjota myös alkuperäistä BÖKÖ-hampurilaista.

Strateginen ajatus oli luoda jotain, jonka toistaminen tuntuu luonnolliselta mahdollisimman monella alustalla, mutta liittyy samalla saumattomasti kaupallisiin tavoitteisiin, eli hampurilaisten myyntiin. Yksinkertaistettuna se tarkoitti hampurilaisesta (teknisesti hyvin) tehtyä kappaletta, jonka avulla läsnäolo sekä sosiaalisen median eri kanavissa (TikTok, Instagram, Facebook, Jodel) että perinteisimmissä medioissa (TV, radio, ulkomainonta) tuntuu hämmästyttävän normaalilta.

Ajoituksen osalta kampanja jaettiin tiisausvaiheeseen, lanseerausvaiheeseen sekä varsinaiseen kampanjointiin digitaalisissa ja ns. perinteisissä medioissa.

Täysipitkä BÖKÖ-biisi

Idea BÖKÖ-biisistä oli pyörinyt pöydällä jo siitä lähtien, kun kampanjan huomattiin lyöneen viraaliksi. Myös yleisö oli toivonut pidempää versiota, joten kappale näki päivänvalon 19.8.2022.

Hetken päästä BÖKÖBÖKÖBÖKÖ olikin striimannut Spotifyssa jo yli 160 000 kertaa. Kappale päätyi myös Hesarin kulttuurisivujen arvosteluihin Einin En itke sun perään ja The National feat. Bon Iverin Weird Goodbyes -kappaleiden väliin. Myös hiphoppiin erikoistunut monimedia Klangi teki aiheesta jutun.  

Kuuntele koko kappale Spotifysta

Tai tästä:

Toimenpiteet & strategia

BÖKÖFEST-tapahtuma

Ennen varsinaisen kampanjan alkua järjestettiin vaikuttajille BÖKÖFEST. Pyhimys veti paikan päällä kutsuvieraskeikan ja biisiä esitettiin yleisön toimesta myös karaokeversiona. Tilaisuudessa maisteltiin tietysti myös uutta VEKEBÖKÖÄ ja jaettiin unboxing-henkisiä videoita sosiaaliseen mediaan. Osallistuneiden vaikuttajien sisällöt, jotka keräsivät yhteensä satojatuhansia näyttöjä, antoivat loistavan lähtölaukauksen kampanjoinnille.

TV-filmi

päätettiin tuottaa täysin vastaavalla asettelulla kuin aikaisempi Bökö-filmi. Joskin tällä kertaa valkoisissa vetimissä ja valkoisella taustalla. Myös liikkeet ja kuvakulmat pyrittiin pitämään samoina kuin aikaisemmin, jotta muistijälki olisi mahdollisimman vahva.

Radio

Kampanja sopi tietysti tälläkin kertaa radioon kuin nenä päähän, olihan kyseessä tarttuva kappale. Vaikka radiosta on vaikea analysoida tuloksia, voidaan sen katsoa siivittäneen BÖKÖÄ entistäkin korkeampiin sfääreihin.

VEKEBÖKÖ® by Pyhimys -kampanja ylitti ensimmäisen BÖKÖ-kampanjan myyntiluvut reilusti BÖKÖ®-hampurilaisten päivämyynti oli jopa 36 % suurempi kuin viime kampanjassa. Kokonaismyynnin kehitys kampanjan aikana oli puolestaan 15 %, mikä ylitti viime vuoden hyvän 8 % myynnin kehityksen.

Kampanjahampurilaisten myynnistä kasvishampurilaisten osuus oli jopa 20 %.

Vuonna 2022 julkaistu 20 sekunnin Bökö-biisi pisti TikTokin sekaisin. Tälläkin kertaa katseluita kertyi yli 6,1 miljoonaa ja käyttäjien itse tekemiä BÖKÖ-videoita syntyi yli 600 kpl. Myös Jodelin puolella ihastuttiin “BÖKÖN come backiin”.

Tulokset & ilmiö

Näyttäisi siltä, että BÖKÖ on jättänyt pysyvän jäljen suomalaiseen populaarikulttuuriin, mikä on hampurilaiselta melko hyvä saavutus.

BÖKÖBÖKÖBÖKÖ.