AIRAM x ALAN WAKE 2

Termospullo, joka valloitti maailman


Yhdistämällä kaksi ikonista suomalaisbrändiä todistimme brändiyhteistyön voiman
– ja loimme globaalin ilmiön ilman mediabudjettia.

Airamille teetetty bränditutkimus kertoi, että brändi oli tunnettu ja arvostettu ennen kaikkea keski-ikäisten kuluttajien keskuudessa.

Nuoremmissa kohderyhmissä brändi kärsi alhaisesta tunnettuudesta ja vanhentuneista mielikuvista.

Lähtökohta ja tavoitteet

Airam tunnettiin hyvin keski-ikäisten kuluttajien ja nuorempien naisten keskuudessa. Nuoremmat miehet olivat haaste: Kuinka tehdä brändistä ajankohtainen myös heille?

Kohderyhmä ja haaste

Strategia ja toteutus

Kun luimme uutiset tulevasta Alan Wake 2 -pelistä, saimme idean. Halusimme yhdistää voimamme Remedy Entertainmentin kanssa ja tuoda osan heidän virtuaalimaailmaansa tosielämään – olihan yksi ensimmäisen Alan Wake -pelin keskeisistä elementeistä Airamin ikonista muotoilua lainannut termos.

Siispä pelin ilmestyessä lokakuussa 2023 Airam toi samalla OhDeerDiner-termoksen peliruuduilta fyysiseksi fanituotteeksi.

Kohderyhmää on perinteisesti vaikea tavoittaa kaupallisilla viesteillä ja tavanomaisilla kampanjoilla. Lähestyimmekin haastetta fyysisellä tuotteella, jota tuotiin esiin PR:n ja someilmiöittämisen keinoin, hyödyntäen Alan Wake 2 -pelin lanseerauksen huomiota ja energiaa.

Yhteistyön viestintä rakennettiin strategisesti pelin julkaisun ympärille kahdessa vaiheessa, keväällä ja syksyllä 2023. Yleisön kiinnostus herätettiin ensin julkaisuvideolla, joka esitteli fanien suosiman Oh Deer Diner -termoksen.

Linkki videoon >

Viestintätoimet koordinoitiin kahden brändin välillä sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Lanseeraukseen sisältyi lehdistötiedotteita, pitchauksia ja PR-tapahtumia toimittajille ja pelialan vaikuttajille sekä ilmiöittämistyötä sosiaalisessa mediassa.

Termoksesta tuli nopeasti loppuunmyyty fanituote, Oh Deer!

Vastaanotto ylitti villeimmätkin odotuksemme. OhDeer Diner -termos on saanut tuhansia mainintoja mediassa ja sosiaalisessa mediassa ja tavoittanut satoja miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa.*

Yhdistämällä kaksi ikonista suomalaista brändiä pystyimme esittelemään todellisen brändiyhteistyön voiman – unohtamatta ensisijaista tavoitettamme; nyt Airam tunnetaan varmasti myös nuorempien miesten keskuudessa.

*Meltwater data suite

Tulokset ja ilmiö