AIRAM x ALAN WAKE 2
Termospullo, joka valloitti maailman
Yhdistämällä kaksi ikonista suomalaisbrändiä todistimme brändiyhteistyön voiman
– ja loimme globaalin ilmiön ilman mediabudjettia.
Airamille teetetty bränditutkimus kertoi, että brändi oli tunnettu ja arvostettu ennen kaikkea keski-ikäisten kuluttajien keskuudessa.
Nuoremmissa kohderyhmissä brändi kärsi alhaisesta tunnettuudesta ja vanhentuneista mielikuvista.
Lähtökohta ja tavoitteet
Airam tunnettiin hyvin keski-ikäisten kuluttajien ja nuorempien naisten keskuudessa. Nuoremmat miehet olivat haaste: Kuinka tehdä brändistä ajankohtainen myös heille?
Kohderyhmä ja haaste
Strategia ja toteutus
Kun luimme uutiset tulevasta Alan Wake 2 -pelistä, saimme idean. Halusimme yhdistää voimamme Remedy Entertainmentin kanssa ja tuoda osan heidän virtuaalimaailmaansa tosielämään – olihan yksi ensimmäisen Alan Wake -pelin keskeisistä elementeistä Airamin ikonista muotoilua lainannut termos.
Siispä pelin ilmestyessä lokakuussa 2023 Airam toi samalla OhDeerDiner-termoksen peliruuduilta fyysiseksi fanituotteeksi.
Kohderyhmää on perinteisesti vaikea tavoittaa kaupallisilla viesteillä ja tavanomaisilla kampanjoilla. Lähestyimmekin haastetta fyysisellä tuotteella, jota tuotiin esiin PR:n ja someilmiöittämisen keinoin, hyödyntäen Alan Wake 2 -pelin lanseerauksen huomiota ja energiaa.
Yhteistyön viestintä rakennettiin strategisesti pelin julkaisun ympärille kahdessa vaiheessa, keväällä ja syksyllä 2023. Yleisön kiinnostus herätettiin ensin julkaisuvideolla, joka esitteli fanien suosiman Oh Deer Diner -termoksen.
Linkki videoon >
Viestintätoimet koordinoitiin kahden brändin välillä sekä kotimaassa että kansainvälisesti. Lanseeraukseen sisältyi lehdistötiedotteita, pitchauksia ja PR-tapahtumia toimittajille ja pelialan vaikuttajille sekä ilmiöittämistyötä sosiaalisessa mediassa.
Termoksesta tuli nopeasti loppuunmyyty fanituote, Oh Deer!
Vastaanotto ylitti villeimmätkin odotuksemme. OhDeer Diner -termos on saanut tuhansia mainintoja mediassa ja sosiaalisessa mediassa ja tavoittanut satoja miljoonia ihmisiä ympäri maailmaa.*
Yhdistämällä kaksi ikonista suomalaista brändiä pystyimme esittelemään todellisen brändiyhteistyön voiman – unohtamatta ensisijaista tavoitettamme; nyt Airam tunnetaan varmasti myös nuorempien miesten keskuudessa.
*Meltwater data suite